PENGEMBANGAN MEDIA BIG BOOK PADA TEMA PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN MAKHLUK HIDUP SUBTEMA 1 UNTUK SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR

Nur Three Harzuliana, Neni Hermita, Jesi Alexander Alim

Abstract


This study aims to develop a big book learning media on the theme of growth and development of living things sub-theme 1 which is valid and practical for third grade elementary school students. This research is research and development, and the researcher applies the ADDIE model which consists of 5 stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The learning media developed was validated by 2 media experts. To test the practicality, the researcher distributed questionnaires to teachers and students. The data in this study were obtained through interviews, questionnaires, and student learning outcomes in the form of LKPD. The data obtained were then analyzed quantitatively and descriptively. The learning media developed was very valid with an average score of 87.03% and included in the very practical category with an average score of 93.05% from teachers and 90.55% from students. Student learning outcomes in the form of LKPD with an average score of 83.33%. Therefore, the big book learning media with the theme of growth and development of living things in sub-theme 1 can be used by elementary school students and teachers.


Keywords


big book media; growth and development of living things; validity; practicality

Full Text:

PDF

References


Aprizia, O. B. (2019). Pengembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas III SD Negeri Pilang 02. Skripsi. Universitas negeri semarang.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. London: Springerb Science+Business Media.

Evriyanti, D. R. A. (2016). Pengembangan Komik Berbasis Peta Konsep Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Saraf di SMA. BIOSFER: Jurnal Pendidikan Biologi (BIOFERJ PB)Volume 9 No2.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hawania, H. P. dan J. (2020). Pengembangan Media Big Book Pada Pembelajaran Ipa Materi Siklus Hidup Hewan Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 08(02).

Irham, M., et. all. (2013). Psikologi Pendidikan Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. An Nisa': Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1).

Nurzayyana, A., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2021). Designing a Math Picture Book to Stimulate Primary School Students’ Understanding of Properties of 2-D Shapes. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 4(2), 164-179.

Permatasari, A. T. (2018). Pengembangan Media Big Book pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Keterampilan Membaca Pemahaman di Kelas III SDN 2. Penambangan Kecamatan Purbalingga, Kabupaten Purbalingga. Skripsi :IAIN Purwokerto.

Purwono, J, dkk. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual pada Mata Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan.

Redja, M. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Restian, A., & Suhesti, M. (2019). Pengembangan Media Big Book Belajar Bersama Dodo dan Teman-teman Untuk Pembelajaran Tematik kelas IV di Sekolah Dasar. In Jurnal Cakrawala Pendas Universitas Muhammadiyah Malang : Vol. 05 No.2.

Rusdi, M. (2018). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Soekidjo, N. (2003). Pengertian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. & Rivai, A. (2013). Media Pengajara; Penggunaan dan Pembuatannya. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sukmadinata, N. S. (2009). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sundayana, R. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno. (2016). Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol.5 Januari 2016.

Synta, A. D. (2015). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan melalui Media Big Book pada Siswa Kelas I SD Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman. Skripsi. Sarjana FKIP Universitas Negeri Yogyakarta.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulun Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Triyanto, T. (2014). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

USAID. (2014). Buku Sumber untuk Dosen LPTK: Pembelajaran Literasi Kelas Awal di LPTK. Jakarta: USAID.

Winanda, W., Putra, Z. H., Zufriady, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan bantuan media tulang napier terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250 – 260.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v5i2.187-210

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.