PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN KARTU KWARTET TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS IV SDN 101782 TANJUNG REJO
Abstract
This study aims to see the effect of Quartet Card Learning Media on Student Learning Outcomes in Social Studies Subjects in Class IV SDN 101782 Tanjung Rejo. The research subjects were 21 fourth grade students of SDN 101782 Tanjung Rejo. The method used is Pre-Experimental type experiment using One Group Pretest-Posttest. The instrument used in this research is a multiple choice test, with a total of 20 questions. The data was analyzed through the paired sample t test, based on the results of the t test obtained a sig value. (2-tailed) 0.000 < 0.05, meaning that the alternative hypothesis () is accepted. Thus, it can be concluded that the application of quartetcard media has a significant effect on student learning outcomes in social studies lessons in class IV SDN 101782 Tanjung Rejo. Thus, it can also be recommended to teachers to be applied during learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353–361. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.36230
Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:UPT UHAMKA Press.
Dasi, N. L. K. D., & Putra, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Materi Perubahan Wujud Benda Muatan IPA Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 354–362. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Faqih, M. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dalam Pembelajaran Puisi. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 27–34. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4556
Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.
Fitria, Sholeh, M., Sulaswari, M., & Wijayanti, T. (2021). Model Experiential Learning Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS), 2021(13), 215–219.
Isnania, H., Narulita, E., & Rusdianto. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 39–46. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.295
Jumiarti, Sugiarti, A., & Syahrir, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar PPKn Murid Kelas V SD Negeri Mangasa 1. GARUDA : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 30–38.
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Sutabaya.
Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817
Malay, M. N. (2022). Belajar Mudah & Praktis (Analisis Data Stastistik dan JAPS). Bandar Lampung:CV. Madani Jaya.
Mardyawati. (2018). Penerapan Desain Pembelajaran dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Ash-Shahabah (Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(2), 217–227.
Ningrum, A. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Muabiddin Sukorejo Demak Tahun Pelajaran 2021/2022. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Disruption. OECD Publishing: Vol. II. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-ii_a97db61c-en
Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Makassar:Badan Penerbit UNM.
Prasidya, A. M. (2018). Pengaruh Permainan Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar Geometri Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(10), 904–915.
Putri, D. N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 365–376.
Putri, N. A., Putra, Z. H., Hermita, N., & Tjoe, H. The effect of GeoGebra-assisted interactive learning on student mathematical achievement of coordinate system. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 6(2), 143-157.
Salamah, N., Ws, R., & Elan. (2018). Pengaruh Media Card Guess Image terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Peninggalan-Peninggalan Sejarah dari Masa Hindu-Budha. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 163–173. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/7282
Setyawan, D. A. (2022). Statistika Kesehatan Analisis Biavariat Hipotesis Penelitian. Surakarta:Tahta Media Group.
Sisdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Suhartini. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar PKn pada Murid Kelas V SDN no. 47 Alluka Kecamatan Pattallassang Kabupaten Takalar. Skripsi. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR.
Sulfemi, W. B. (2018). the Influence of Worship Discipline, School Environment, and Inteligence on Student’S Learning Result of the Islam Education (Pai) Lesson. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2), 166–178. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Sumargono, Lisnawati, Rohmayani, S., & Masdi. (2020). Kartu Kuartet Boelang (Boedaya Lampung) Sebagai Media Edukasi Boedaya Lokal Di Smpn Bandarlampung. HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 7(2), 243. https://doi.org/10.24127/hj.v7i2.2108
Wijayanti, N., Nurhasanah, A., & Nugraha, F. F. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 6(2), 124–133. https://doi.org/10.54367/aquinas.v6i2.2677
Winanda, W., Putra, Z. H., & Zufriady, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan bantuan media tulang napier terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250-260.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v7i2.162-179
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.