HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN NUMBER SENSE SISWA KELAS V SDN 80 PEKANBARU
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between learning motivation and the Number sense ability of fifth grade students at SDN 80 Pekanbaru. This type of research is using correlation research, the subjects in this study are fifth grade students of Elementary School 80 Pekanbaru. The data in this study were collected using questionnaires and tests, and analyzed using SPSS 24.0. The results of data analysis can be concluded that the product moment correlation calculation results are known sig. (2-tailed) between learning motivation (x) and number sense (y) is 0.000 of 0.773, so it can be concluded that there is a relationship between learning motivation and number sense variables. Because the r count in this analysis is positive, it means that the relationship between the two variables is positive.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cahya, P. D. M. R., Agustika, G. N. S., & Suniasih, N. W. (2019). Pengaruh Motivasi Berprestasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 263–268.
Dehaene, S. (1997). The number sense: how the mind creates mathematics. New York: Oxford University Press
Duwi Priyatno. (2012). Cara Kilat Belajar Analisis Data dengan SPSS 20. Bumi Aksara.
Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta. Raja Grafindo Persada.
Fadilla, T. L., Noviana, E.,& Fendrik, M. (2026). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (Penelitian Korelasional di Gugus 2 Kecamatan Rumbai Pesisir Kota Pekanbaru), Journal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau, 3(2), 1-13.
Faradilla, N., Putra, Z. H., & Noviana, E. (2022). The relationship between self-efficiency and mathematical knowledge of 3-D shapes of fifth grade of elementary school. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 5(1), 34-47.
Hamdu, G. & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, (Online), 12 (1): 8186, (http://jurnal.upi.edu/pe nelitian pendidikan /view/ 1824/pengaruh-motivasi-belajar- siswa- terhadap-pestasi-belajaripadisekolah-dasar--studi- kasusterhadap-siswa--kelas-iv-sdn-taru managarakecamatan-tawang-kota -tasikmalaya-.html), diakses 7 November 2016
Lestari, A., Nazri, N., Alim, J. A., & Putra, Z. H. (2023). Kemampuan Kompetensi Guru dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SDN 012 Lalang Kabung Kabupaten Pelalawan. Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 2(1), 8–13. https://doi.org/10.31258/ijsteame.v2i1.11
Mc Intosh, A., Reys, & R. (1992). Proposed framework for examining basic number sense. For The Learning of Mathematics, 2–8.
Mulyasa, E. (2012). Kurikulum tingkat satuan pendidikan. Bandung. Remaja Rosdakarya
Prawira, P. A. (2013). Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Jakarta. ArRuzz Media.
Purwanto, A. E., Susanti, N., & Hendri, M. (2016). Studi perbandingan hasil belajar siswa menggunakan media phet simulations dengan alat peraga pada pokok bahasan listrik magnet di Kelas IX SMPN 12 Kabupaten Tebo. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1).
Ramdani, Y., Azmi, S., Wulandari, N. P., & Hayati, L. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi bilangan ditinjau dari kemampuan number sense siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 313–324.
Rohaeti, E. E. (2011). Transformasi budaya melalui pembelajaran matematika bermakna di sekolah. Jurnal Pengajaran MIPA, 16(1), 139–147.
Septiani, L., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa sekolah menengah pertama berdasarkan gaya kognitif. Media Pendidikan Matematika, 8(1), 28–41.
Septiawan, S., & Abdurrahman, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia Interaktif dengan Menggunakan Adobe Flash CS6 Profesional pada Materi Barisan & Deret Kelas XI SMA. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 8(1), 11–18.
Soot, S., & Mackey, M. (2015). Examining the effects of number sense instruction mathematics competence of kindergarten students. International Journal of Humanities Social Sciences and Educations, 2, 14–31.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R and D. Alfabeta.
Sumarmo, U., Hidayat, W., Zukarnaen, R., Hamidah, & Sariningsih, R. (2012). Kemampuan Dan Disposisi Berpikir Logis, Kritis, Dan Kreatif Matematik. Jurnal Pengajaran MIPA, 17(1), 10–27. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmipa/article/view/36048
Susanto, A. (2019). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta. Kencana
Ulfah, K. R., Santoso, A., & Utaya, S. (2016). Hubungan Motivasi Dengan Hasil Belajar Ips. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(8), 1607–1611.
Wilda Syam Tonra. (2016). Pembelajaran Number sense Untuk Meningkatkan hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Pecahan. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 109–116.
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v7i2.234-254
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.