KEEFEKTIFAN BUKU ENSIKLOPEDIA FAMILI EUPHORBIACEAE UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA

Lisa Yunita, Kaspul Kaspul, Muhammad Zaini

Abstract


One of the learning materials that is arranged alphabetically so that it is easy to use is an encyclopedia book. Encyclopedia development can train students' critical thinking skills in 21st century learning. This study aims to describe the practicality of the encyclopedia of the family euphorbiaceae. The research method used is Tessmer's formative evaluation design. The individual test subjects were 4 students who were taking the phanerogamae course and the small group test subjects were 4 students who were taking the phanerogamae course. Data were obtained from research instruments, practicality, content, and expectations. The results of the study show the practicality of category 

Keywords


Development, encyclopedia, euphorbiaceae, critical thinking skills

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, R. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Famili Myrtaceae Koleksi Kebun Raya Banua Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Adnan, A., Muharram, M., & Jihadi, A. (2019). Pengembangan e-book Biologi Berbasis Konstruktivistik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMA Kelas XI. Indonesian Journal of Educational Studies, 22(2), 112-119.

Agustin, N., Ratnaningsih, A., & Anjarini, T. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Digital Berbasis Higher Order Thinking Skills Terintegrasi Karakter. Jurnal Education FKIP UNMA, 8(2), 641-648.

Akhromah, R. H., Putra, Z. H., & Syahrilfuddin, S (2024). Pengembangan E-Modul Geometri Bangun Datar Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme di Sekolah Dasar. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 7(1), 1-23.

Arbainsyah. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP. Tesis. Program Studi Magister Pendidikan Biologi ULM Banjarmasin.

BSNP (2010). Paradigma pendidikan nasional abad XXI. Jakarta: BSNP.

Cahyanti, A. D., & Ibrahim, M. (2018). Pengembangan Ensiklopedia Serangga Sebagai Sumber Belajar Untuk SMA Kelas X. Bioedu, 7(2), 267-274.

Erawati, Y., Raharjo, R., & Azizah, U. (2020). Pengembangan Media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi Tumbuhan Melatihkan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4 (2), 195-205.

Facione, P.A. (1990). Critical thinking: a Statement of Expert Consensus for Purpose of Educational Assesment and Instruction. Millbrae, CA: The california Academic Press

Ismail., Suryani, A. I., Nurfadilla, K., & Hasmunarti. (2022). Pengembangan Media E-Ensiklopedia Sistem Gerak sebagai Sumber Belajar untuk Kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi 7(1): 50- 59.

Masrurah, E. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Famili Rutaceae Koleksi Kebun Raya Banua Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Mulia, A., Jufri, M., & Syamsiah, S. (2019). Pengembangan Ensiklopedia Tumbuhan Obat Berbasis Potensi Lokal di Daerah Sinjai Sebagai Sumber Belajar Materi Plantae (Spermatophyta). In Seminar Nasional Biologi.

Nur, M. (2013). Pendidikan dan Latihan Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan Perangkat pembelajaran Bermuatan Keterampilan Berpikir dan Perilaku Berkarakter. Kerjasama Program Studi Magister Pendidikan Biologi PPs Unlam dengan Pusat Sains dan Matematika Sekolah (PSMS) UNESA.

Nurzayyana, A., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2021). Designing a Math Picture Book to Stimulate Primary School Students’ Understanding of Properties of 2-D Shapes. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 4(2) 164 - 179. http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v4i2.7892

Putri, A. S. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Famili Meliaceae Koleksi Kebun Raya Banua Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat

Ramadina, N. M. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Famili Anacardiaceae Koleksi Kebun Raya Banua Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Rifaldi, D., Nevrita, N., & Muhartati, E. (2022). Validitas Dan Praktikalitas Ensiklopedia Hewan Invertebrata Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Ipa Kelas VII. Student Online Journal (SOJ) Umrah-Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 456-464.

Rosnawati, V., & Kaharudin, L. (2020). Pengembangan Ensiklopedia Berbasis Potensi Lokal Yang Terdapat Di Wakatobi Pada Materi Pokok Animalia Invertebrata (Mollusca dan Echinodermata). JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 84.

Rosnawati, V., & Sunaryati, S. (2021). Pengembangan Ensiklopedia Berbasis Potensi Lokal Wakatobi pada Materi Mollusca. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6622-6632.

Warsodirejo, P. P., Manurung, N., & Masnadi, M. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Data Euphorbiaceae Hutan Taman Eden 100. Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 2(2), 24-31.

Wismarini, T. D., Santoso, D. B., & Ningsih, D. H. U. (2012). Elektronik Ensiklopedia Tanaman Herba Sebagai Bank Data Digital Tanaman Obat. Dinamik-Jurnal Teknologi Informasi, 17(2).

Yesmaya, V., T, J. D., Aspurua, K., & Prasetyo, I. (2018). Perancangan Aplikasi Ensiklopedia Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Jurnal Telematika, 13(1), 27–32.

Yogiatno, W., & Sofyan, H. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif Kompetensi Dasar Mengoperasikan Software Basis Data Untuk Smk Negeri 1 Seyegan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3 (3), 391-404.

Yulianti, R. (2022). Pengembangan Buku Ilmiah Populer Jenis-Jenis Tumbuhan Famili Fabaceae Berkhasiat Obat di Kebun Raya Banua Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Tesis. Banjaramsin: Universitas Lambung Mangkurat.

Zaini, M. & Amintarti, S. (2022). Eduwisata Kota Banjarbaru. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v7i2.152-161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.