MENGUKUR EFEKTIVITAS PELATIHAN JARAK JAUH PEGELOLAAN DAN PERTANGGUNGJAWABAN KEUANGAN DESA ANGKATAN I TAHUN 2022 DI BALAI DIKLAT KEUANGAN MALANG
Abstract
Improving the competence of village officials in managing and being accountable for village finances can be done through education and training. This research was conducted to find out the effectiveness of organizing long-distance training on village financial management and accountability for batch I in 2022 at the Malang Financial Education and Training Center (BDK). This research is a one-group pretest-posttest research design and the analysis uses the Wilcoxon Matched-pairs test. The population of this study were all participants of the first long-distance village financial management and accountability training in class 2022 at BDK Malang. The results showed that the average post-test score was greater than the average pre-test score. Based on these results, it can be concluded that the long-distance training on village financial management and accountability for batch 1 in 2022 at BDK Malang has proven to be effective in increasing the competency of the training participants. By increasing the competency of village officials in managing village finances, their performance and accountability will become better.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahim, & Aprinawati. (2018). Pengaruh Pelatihan dan Pengembangan Karyawan Terhadap Kompetensi Karyawan pada PDAM Tirtanadi ProvinsiI Sumatera Utara. JURNAL PLANS, 18-28. doi:https://doi.org/10.24114/plans.v13i1.9811
Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. Medan: Perdana Publishing.
Arifin, Z. (2011). Evaluasi Pembelajaran Prinsip Teknik Prosedur. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Arza, F. I., Handayani, D. F., & Honesty, F. F. (2019). PKM Peningkatan Kemampuan Aparatur Nagari Dalam Mengelola Keuangan Nagari di Kabupaten Padang Pariaman Melalui Pelatihan Pengelolaan Keuangan Desa. Wahana Riset Akuntansi, 1513-1520. doi:https://doi.org/10.24036/wra.v7i2.106934
BPKP. (2015). Petunjuk Pelaksanaan Bimbingan & Konsultasi Pengelolaan Keuangan Desa . Jakarta: Deputi Bidang Pengawasan Penyelenggaraan Keuangan Daerah.
BPPK. (2017). Peraturan Kepala Badan Pendidikan dan Pelatihan Keuangan Nomor PER-5/PP/2017 tentang Pedoman Evaluasi Pembelajaran di Lingkungan Kementerian Keuangan.
Darmawan, Y. Y., Supartha, W. G., & Rahyuda, A. G. (2017). Pengaruh Pelatihan Terhadap Motivasi Kerja Dan Kinerja Di Prama Sanur Beach-Bali. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana 6.3, 1285-1286.
Hasan, I. (2004). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Herrhyanto, N., & Gantini, T. (2015). Analisis Data Kuantitatif dengan Statistika Deskriptif. Bandung: Penerbit Yrama Widya.
Ishak, O., Biongan, A., & Pauweni, L. (2022). Pengaruh Pelatihan dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Kompetensi dan Kinerja Aparatur Pengelola Dana Desa. Gorontalo Management Research, 2614-5197.
Kemendagri. (2018). Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2018 tentang Pengelolaan Keuangan Desa.
Kemenkeu. (2021). Peraturan Menteri Keuangan Republik Indonesia Nomor 118 /PMK.01/2021 tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Keuangan.
Kirkpatrick, D. L., & Kirkpatrick, J. D. (2008). Evaluating Training Programs (Third Edition ed.). California: Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Kuddy, A. L., Attamimi, Y., & Erari, A. (2023). Pengaruh Intensitas Pelatihan Keuangan Daerah, Kesesuaian Kualifikasi Pendidikan, dan Komitmen Organisiasi Terhadap Kinerja Aparatur Pengelola Keuangan dan Aset Daerah. JUMABIS: Jurnal Manajemen dan Bisnis , 13-19.
Medianti, L. (2018). Pengaruh Kompetensi Aparatur, KOmitmen Organisasi, dan Partisipasi Masyarakat Terhadap Pengelolaan Dana Desa. JOM FEB, 1-13.
Oktaviani, E., & Darmo, I. S. (2017). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Sekretariat Direktorat Jenderal Pengelolaan Pembiayaan Dan Risiko Kementerian Keuangan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 373-380.
Prasetyo, A. I., & Nurnida, I. (2017). Analisis Pengaruh Pendidikan Dan Pelatihan Terhadap Kinerja Melalui Kompetensi. Jurnal Ecodemica, 107-117. doi:https://doi.org/10.31294/jeco.v1i1.1553
Salmaa. (2023, Maret 30). Desain Penelitian: Pengertian, Jenis, dan Contoh. Retrieved from penerbitdeepublish.com: https://penerbitdeepublish.com/desain-penelitian/
Sugiyono. (2019). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Susetyo, B. (2010). Statistika Untuk Analisis Data Penelitian. Bandung: PT. Refika Aditama.
Valensya Br Karo, V., Simanjuntak, A., & Christina Ginting, M. S. (2022). Pengaruh Kompetensi Aparatur, Partisipasi Masyarakat dan Komitmen Organisasi Pemerintah Desa erhadap Akuntabilitas Pengelolaan Dana Desa. Jurnal Manajemen, 119-134.
Yusup, Nurmalaysiah, & Syahrani. (2018). Pengaruh Pelatihan Terhadap Kinerja Aparatur Pemerintahan Desa di Kecamatan Paju Epat Kabupaten Barito Timur. Jurnal Administrasi Publik & Administrasi Bisnis, 369-393.
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v7i2.222-233
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.