PENGARUH SELF DIRECTED LERANING DAN KEDISIPLINAN SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS KELAS VIII SMP NEGERI I SUNGAI LALA KABUPATEN INDRAGIRI HULU

Eton Eton, Jesi Alexander Alim, Lidwina Sri Ardiasih

Abstract


This study aims to find out the influence of student learning independence and discipline on the results of learning English class VIII SMP Negeri 1 Sungai Lala Kabupaten Indragiri Hulu. This research used a quantitative approach of associative type of research. The data analysis technique used multiple linear analysis. The results of the study obtained a calculated F value of 67,673 > Ftabel of 3,099 and the result of a Sig. value is 0.000 < 0.05, it can be concluded that there is a significant influence between Student Independence (X1) and Learning Discipline (X2) on English Learning Outcomes of Class VIII Students of SMP Negeri 1 Sungai Lala, Indragiri Hulu Regency (Y). Based on the results of the coefficient of determination, the result of R Square was 60.3%. This shows that the two free variables consisting of Student Independence and Learning Discipline contributed to influencing student English learning outcomes by 60.37%. Based on this, it is concluded that the better the Student Independence and Learning Discipline, the better the English Learning Outcomes of Class VIII Students of SMP Negeri 1 Sungai Lala, Indragiri Hulu Regency.


Keywords


discipline; learning outcomes; student independence

Full Text:

PDF

References


Agusliana, A., Rachmawati, R., & ... (2014). Pengembangan materi pembelajaran keterampilan berbicara bahasa Inggris di smp. Jurnal Tekno …, 4(1), 30–41. https://online-journal.unja.ac.id/pedagogi/article/view/2248

Aini, P. N., & Taman, A. (2012). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Lingkungan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(1), 48–65. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.921

Arianti, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Asiyah, N. (2013). Pola Asuh Demokratis, Kepercayaan Diri dan Kemandirian Mahasiswa Baru. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 2(2), 108–121. https://doi.org/10.30996/persona.v2i2.98

Ayundhaningrum, Y., & Siagian, R. (2017). Pengaruh Kedisiplinan dan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(1), 23. https://doi.org/10.30998/jkpm.v3i1.2060

Indahwati, R., & Basri, H. (2017). Pengaruh Penggunaan Facebook Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika dan Pembelajarannya, 2(2), 74. https://doi.org/10.24269/js.v2i2.787

Iranti, A. D., Asih, S. R., Putra, Z. H., & Alim, J. A. (2023). Peningkatan pengetahuan tentang garis bilangan melalui permainan loncat garis. Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 2(1), 25 - 33.

Kahirunissa, Luthfiana. (2019). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Smk Negeri 10 Jakarta Timur. Skripsi. Universitas Negeri Jakarta.

Karas, M., Achmadi, A., & Warneri, W. (2015). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(6).

Krismiyati, K. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak. Jurnal Office, 3(1), 43. https://doi.org/10.26858/jo.v3i1.3459

Kristin, F., & Kencana Sari, F. (2019). Pengaruh Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Konsep Dasar IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 31. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.17810

Kurniawitama, A. (2015). Pengaruh Variasi Mengajar Guru Dan Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VII Di Madrasah Tsanawiyah Negerisukoharjo Tahun Ajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Nanang, A. (2016). Berpikir Kreatif Matematis Dan Kemandirian Belajar Dalam. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 171–182. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i2.4283

Putra, Z. H., Hermita, N., Yuliani, S., & Fatmawilda, F. (2022). The effects of gender, study major, and year of study on prospective teachers’ mathematical, didactic, and technological knowledge. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 5(2), 243- 253.

Rifai, Achmad, G. S. (2020). Kekuatan Hukum Lembaga Jaminan Fidusia Sebagai Hak Kebendaan, Jurnal Online Universitas Madura, 21(2), 1–14.

Sanita, N., Elisa, E., & Susanna, S. (2021). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Fisika di SMAN 1 Syamtalira Bayu. Jurnal Serambi Akademica, 9(6), 857–864. http://www.ojs.serambimekkah.ac.id/serambi-akademika/article/view/3086

Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(1), 25–30. https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.168

Susanto, N. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Divisi Penjualan PT Rembaka. Agora, 7(1), 6–12.

Susanto, R. (2017). Proses Penerapan Keterampilan Manajemen Kelas dengan Senam Otak dan Pengaruh terhadap Kesiapan Belajar dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 1, 9. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/sendi_u/article/view/5030

Triadmaja, S. (2019). Pengaruh Kemandirian dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IV SD Negeri Gugus Hasanudin Kecamatan Banyuputih Kabupaten Batang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Wahana, J., & Fisika, P. (2013). Hubungan Antara Sikap Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Pembelajaran Fisika Berbasis Portofolio. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 1(1), 26–36. https://doi.org/10.17509/wapfi.v1i1.4891

Winanda, W., Putra, Z. H., Zufriady, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan bantuan media tulang napier terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250 – 260. http://dx.doi.org/10.31258/jta.v3i2.250-260

Woi, M. F., & Prihatni, Y. (2019). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. Teacher in Educational Research, 1(1), 1–8. https://ejournal.ressi.id/index.php/TER/article/view/3

Wulandari, Y. (2016). Upaya Meningkatkan Minat Baca Tulis Al-Qur’an pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Islam Al-Azhar 15 Surabaya (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).

Yasdar, M., & Muliyadi, M. (2018). Penerapan Teknik Regulasi Diri (self-regulation) untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Muhammadiyah Enrekang. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 2(2), 50–60. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v2i2.9




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v6i2.61-86

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.