ANALISIS KOMPETENSI SOSIAL GURU BERDASARKAN SERTIFIKAT PENDIDIK

Anisya Islami, Neni Hermita, Jesi Alexander Alim

Abstract


The research aims to know teachers’ social competences based on the educator certificate. The research method used in this study is a descriptive quantitative method. The data-collection technique used was a questionnaire technique. The data analysis technique used is a descriptive analysis. Teachers’ social competences based on educator certificates in general have a good category. This corresponds with teachers’ social competence indicators of being inclusive and objective, adapting to the assigned environment, effective communication and good manners in communication.


Keywords


social competence; teacher; educator certificate

Full Text:

PDF

References


Agusti, I. S., & Sabrina, W. A. (2016). “Kepribadian Guru Terhadap Prestas Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Medan Tahun Pelajaran 2015/2016”. Niagawan, 17–21.

Ashsiddiqi, M. H. (2012). “Kompetensi Sosial Guru dalam Pembelajaran dan Pengembangannya”. 17(14), 61–67.

Gumelar & Dahyat. (2002). Kompetensi Kepribadian Sosial Dan Profesional. Jakarta: Gramedia

Mulyasa, E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT. Remaja.

Rahmawati, A., & Nartani, I. (2018). Kompetensi Sosial Guru dalam Berkomunikasi secara Efektif dengan Siswa Melalui Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD negeri Rejowinangun 3 Kotagede Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An. 4(3). 388-392.

Putra, Z. H. (2019). Elementary teachers’ knowledge on fraction multiplication: An anthropological theory of the didactic approach. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education,2(1), 47-52. http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v2i1.6964

Suyanto, S. (2008). Sertifikasi Guru dalam Jabatan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Rnd. Bandung: Alfabeta

Sumintono, B., & Widiarso, W. (2015). Aplikasi Pemodelan Rasch pada Assesment Pendidikan. Bandung: Trim Komunikata

Tambunan, D. (2017). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menyusun RPP Melalui Diskusi Kelompok Kerja Guru (KKG) Di SD Negeri 166324 Tebing Tinggi. 6(1), 61–77.

Undang- Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.

Winanda, W., Putra, Z. H., Zufriady, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan bantuan media tulang napier terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250 – 260. http://dx.doi.org/10.31258/jta.v3i2.250-260




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v5i2.268-277

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.