HUBUNGAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA DI SMA N 3 MUARO JAMBI

Fauziah Yolviansyah, Suryanti Suryanti, Endah Febri Setiya Rini, Maria Marisa Matondang, Sri Wahyuni

Abstract


This study ams to determine the relationship between interst in learning physics and student leraning outcomes. This research uses a quantutative research type, with the research instrument using a questionnaire. . The focus of this research is on 4 dimensions, namely the adoption of a scientific attitude, the pleasure of learning physics, and an interest in learning physics. The sample of this research was students of class XII MIA with a total of 60 students. This research was conducted at SMA N 3 MUARO JAMBI. Then, the data were analyzed using the SPSS 24 program to determine whether the data was normal, and using the Kolmogorov-Smirnov correlation test to see whether each variable had a relationship with one another. Based on research and test results from the Kolmogorov-Smirnov correlation test, a significance value of 0,000 was obtained. This means that the significance value of 0.000 <0.05, which indicates that the relationship between the two variables is very related or highly correlated.

Keywords


achievements; interests; physics

Full Text:

PDF

References


Abbas, A. (2017). Faktor-faktor Kesulitan Belajar Fisika pada Peserta Didik Kelas IPA di SMA Negri 1 Bontonompo (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Ariyanto, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 134-140.

As’ari, Ruli. (2018). Pengetahuan dan Sikap Masyarakat Dalam Melestarikan Lingkungan Hubungannya dengan Perilaku Menjaga Kelestarian Kawasan Bukit Sepuluh Ribu di Kota Tasikmalaya. Jurnal GeoEco. 4(1).

Carli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar Terhdap Prestasi Belajar Fisika. SPEJ. 2(2).

Laras, S. A., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di BBPLK Semarang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 4(2).

Lestari, S., Syahrilfuddin, S., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2019). The Effect of Realistic Mathematic Approach on Students’ Learning Motivation, Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 3(2), 145-156.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128-135.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31.

Putri, D. T. N., & Isnani, G. (2015). Pengaruh minat dan motivasi terhadap hasil belajar pada mata pelajaran pengantar administrasi perkantoran. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 1(2), 118-124.

Restasari., Arini, W., Ariani, Tri. (2015). Hubungan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas Xi Ma Mazro’illah Lubuk Linggau Tahun Ajaran 2015/2016. JURNAL ILMIAH.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 188-201.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Situmorang, P., & Nurrahman, A. (2019). Analisis Perilaku Jujur Siswa dalam Pembelajaran IPA Terpadu Materi Kalor dan Perpindahannya di SMP Negeri 6 Kota Jambi. Jurnal Nalar Pendidikan, 7(1), 71-79.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

Yuliana, Y., Putra, M. J. A., & Antosa, Z. (2020). Faktor-Faktir yang Mempengaruhi Motivasi Siswa Sekolah Dasar dalam Mengikuti Aktivitas Pramuka Penggalang. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 210-226.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v4i1.16-25

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.