PENGARUH PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA (PMRI) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PENYAJIAN DATA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.33578/Keywords:
Data Presentation, Indonesian Realistic Mathematics Education, Learning OutcomesAbstract
This research aims to see the influence of the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach on student learning outcomes in class V data presentation material at SDN 158 Pekanbaru. This type of research is research with a quantitative approach and uses quasi-experimental methods. The design in this research is a nonequivalent control group design, namely using two classes, namely class V B as the experimental class and V A as the control class which was chosen randomly. The experimental class will be given PMRI approach learning treatment and the control class will receive conventional learning treatment. This study provides a pretest before receiving treatment and provides a posttest after receiving treatment. Based on the results of the hypothesis test data analysis that the researcher carried out, the significance (2-tailed) t-test results obtained for the posttest value for the experimental class and control class were 0.004. Based on these results, a significance value of 0.004 <0.05 was obtained so that Ha was accepted and H0 was rejected. Thus, it can be concluded that there is an influence of the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach to data presentation material on the learning outcomes of fifth grade elementary school students.
References
Alim, J. A. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Realistik Geometri Berbantuan Multimedia Interaktif di Sekolah Dasar. http://repository.unp.ac.id/30622/
Ananda, R., & Fadhli, M. (2018). Statistik Pendidikan.
Depdiknas, (2006). Standar Isi Mata Pelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.
Fitriana, M., dkk. (2017). Penggunaan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) Dengan Media Konkret Dalam Peningkatan Pembelajaran Geometri Pada Siswa Kelas V SD Negeri Jatimulyo Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Kalam Cendekia, Vol 5, No 1, 278.
Fendrik, M. (2019). Pengembangan Kemampuan Koneksi Matematis dan Habits Of Mind Pada Siswa. Pekanbaru: Media Sahabat Cendekia.
Fendrik, M. (2021). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sd Ditinjau Dari Kemampuan Siswa Dan Level Sekolah. Jurnal Numeracy, 8(2), 102-112.
Hariyati, E., & Usodo, B. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dan Problem Based Learning (PBL) pada Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Multiple Intelligences Siswa SMP Kabupaten Lampung Timur Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(7).
Jalinus, J., & Alim, J. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Komputer Pada Topik Bilangan Bulat Untuk Siswa Sd Pendidikan Matematika Fkip Unri. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 1(1), 14. https://doi.org/10.31258/jta.vlil.14-26.
Komara, F. H. T., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV B SDN 136 Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Pendidikan Ilmu Pendidikan, Vol 3(2), 146-162.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Vol 11(1), 9–16.
Putra, Z. H., & Sucitra, W. (2015). Hubungan Intelengensi Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 68 Pekanbaru. JPM IAIN Antasari, Vol 2(2), 1-18.
Pioke I., Rivai S., Pakaya W.C., & Abdullatif N. (2022). Hubungan Antara Kemampuan Awal Matematika Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SDN 08 Paguyaman. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. Vol 8(2), 803-808.
Rahmawati, Nurlaili, & Widiyowati, I. I. (2018). Kemampuan Kognitif Siswa SMA Yang Diajar Menggunakan Model Pembelajaran Arias Pada Pokok Bahasa Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Bivalen: Chemical Studies Journal, Vol 1(1), 33-38.
Syafrina, I., Syahrilfuddin, & Alim, J. A. (2022). Pengembangan Materi Ajar FPB Berbasis PMRI Di Sekolah Dasar. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol 5(1), 94-109.
Sembiring, R. K. (2010). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI): Perkembangan Dan Tantangannya. IndoMS. J.M.E, 1(1), 11–16.
Sugiyono, D. (2018). Metode penelitian kuatintatif, kualitatif dan R & D (Vol. 15). Alfabeta.
Zainuddin & Ubabuddin. (2023). Ranah Kognitif, Afektif , dan Psikomotorik Sebagai Objek Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik. ILJ (Islamic Learning Journal) Jurnal Pendidikan Islam. 915-931.
Zulkardi. (2001). Realistic Matematics Education (RME). Teori. Contoh Pembelajaran dan Taman Belajar di Internet. Makalah: UPI Bandung.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.