PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ISU LINGKUNGAN LOKAL PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sisca Triannisa Universitas Riau Author
  • Erlisnawati Erlisnawati Universitas Riau Author
  • Guslinda Guslinda Universitas Riau Author
  • Guslinda Guslinda Universitas Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/

Keywords:

Animated Video, Local Environmental Issue, Learning Media, 4D Development Model

Abstract

This research aims to address the limited availability of contextual digital learning media in elementary schools, particularly the absence of animated videos that integrate local environmental issues relevant to student’s daily lives, by developing a valid and practical animated video for fifth-grade natural and social science learning. The animated video based on local environmental issues was developed using the Research and Development (R&D) method with Thiagarajan’s 4D model. It passed the validation stage by material experts, media experts, and language experts, achieving a final percentage score of 92% (very valid). Then, the practicality test with teachers and students resulted in a final percentage score of 84% (very practical). The development of this animated video not only provides an effective and contextual learning resource for teachers, but also supports students’ conceptual understanding and environmental awareness, demonstrating its potential for broader application in natural and social science learning.

References

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. In Raja Grafindo Persada (Edisi Revisi). 1). Rajawali Pers.

Halah, S. M. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Pada Materi Ekosistem Untuk Kelas V Di Sdn Jurumudi Baru. universitas sultan ageng tirtayasa.

Juanta, P., Debora, R., Sembiring, M., & Wanggara, H. (2025). Pengaruh Pengunaan Media Pembelajaran Video Animasi IPA Terhadap Peningkatan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. 04, 39–47.

Kumalasari, N., & Arifin, Z. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi terhadap Pemahaman dan Kemandirian Siswa pada Pelajaran IPA Kelas 3B di SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. 4, 11–20.

Laili, N., Setiaputri, A. N., Rahmayanti, J. D., Islam, U., Sunan, N., & Surabaya, A. (2024). Implementasi projek profil pelajar pancasila dalam meningkatkan kreatifitas siswa berbasis kurikulum merdeka di sekolah dasar. 7(1), 73–85.

Lawhon, D. (1976). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1), 75. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2

Lestari, R., Jasiah, J., Rizal, S. U., & Syar, N. I. (2023). Pengembangan Media Berbasis Video pada Pembelajaran IPAS Materi Permasalahan Lingkungan di Kelas V SD. Jurnal Holistika, 7(1), 34. https://doi.org/10.24853/holistika.7.1.34-43

Made, N., Pratiyaksi, D., Suja, I. W., Bagus, I., & Arnyana, P. (2025). Analisis peran modul ajar Kurikulum Merdeka dalam penerapan profil Pancasila terhadap pembentukan karakter siswa SMP terkait Tri Hita Karana. 4(12). https://doi.org/10.17977/um065.v4.i12.2025.23

Marinda, L. (2020). Anak usia sekolah dasar (7–11 tahun) berada pada tahap operasional konkret, di mana mereka mulai mampu berpikir logis, tetapi pemikirannya masih terikat pada hal-hal konkret dan pengalaman langsung. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152.

Marzuqi, B. M., & Ahid, N. (2023). Perkembangan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia: Prinsip Dan Faktor Yang Mempengaruhi. JoIEM (Journal of Islamic Education Management), 4(2), 99–116. https://doi.org/10.30762/joiem.v4i2.1284

Ngurah, I. G., Putra, A., Goreti, M., Kristiantari, R., & Wiarta, I. W. (2024). Media Video Animasi yang Layak dan Efektif diterapkan dalam Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. 8(1), 101–107.

Ratri, N., Astuti, W., Fitriani, R., Ashifa, R., & Suryani, Z. (2023). Analisis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila ( P5 ) dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SD. 7, 26906–26912.

Rosi, Y. (2025). Pengembangan Video Animasi berbasis Budaya Melayu pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Universitas Riau.

Samsul Wadi, Mijahamuddin Alwi, Arif Rahman Hakim, & M. Reza Azwaldi Zhanni. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran IPAS Berbasis Kearifan Lokal Tanaman Penyehatan. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(3), 870–877. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i3.1201

Sholehah, S., Rahmawati, A., Sumayah, N., Rahmawati, I., Dewi, F., & Gumawang, A. (2023). Edukasi pembuatan media pembelajaran audio-visual berupa worksheet QR code menggunakan aplikasi canva dan vocaroo di TK mentari purwakarta. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 3(1), 22–30. http://ejournal.upi.edu/index.php/IJOCSEE/

Wibowo, S. P., & Dahlan, Z. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 8, 375–388.

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ISU LINGKUNGAN LOKAL PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS V SEKOLAH DASAR. (2025). Tunjuk Ajar : Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 8(2), 157-174. https://doi.org/10.33578/