PENERAPAN PSIKOEDUKASI TENTANG PENGETAHUAN KESIAPAN SEKOLAH ANAK TERHADAP IBU UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK

Nur Asiyah, Anita Mauliyah

Abstract


The importance of mother's skills towards children is needed so that children become independent. In this case, efforts are needed to improve maternal parenting skills. One of the efforts that can be done is the provision of psychoeducation about knowledge of school readiness for mothers. Therefore, this study aims to determine whether there is an effect of child independence after the mother is given knowledge about psychoeducation. The mothers who were given the knowledge about Psychoeducation were 30 people who were the guardians of Hasanuddin Kindergarten students. The research data was collected with a focus on the children's independence scale and school readiness scale, because the research data was not normally distributed, the data analysis used in this study was Non Parametic Wilcoxson. From the results of the analysis, the value of t count is 0.015 and the value of sig. of 0.988 which means that there is no difference in the independence of the child before the mother is given psychoeducation and after being given psychoeducation.


Keywords


child Independence; children; psychoeducation

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak The Importance Of Childhood Education For Child Development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Elihami, E., & Ekawati, E. (2020). Persepsi revolusi mental orang tua terhadap pendidikan anak usia dini. Jurnal edukasi nonformal, 1(2), 16-31.

Haryani, S., Muntamah, U., & Astuti, A. P. (2020). Efektifitas Terapi Psikoedukasi terhadap Peningkatan Tumbuh Kembang Anak. Jkg (Jurnal Keperawatan Global), 5(1), 31-36.

Hati, F. S., & Lestari, P. (2016). Pengaruh pemberian stimulasi pada perkembangan anak usia 12-36 bulan di Kecamatan Sedayu, Bantul. Jurnal Ners dan kebidanan indonesia, 4(1), 44-48.

Ihwan, M., & Rofiqi, M. (2020). Sistem Penjaminan Mutu Internal Pendidikan Dasar (Studi Kasus Di SDN 1 Brotonegaran) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Insiyah, I., & Sulistyowati, E. C. (2019). Parenting Psikoedukasi Dalam Mendukung Perkembangan Sosial Dan Emosional Anak Usia Pra Sekolah Di Kota Surakarta. JKG (JURNAL KEPERAWATAN GLOBAL), 4(2), 74-80.

Ismawati, D., & Prasetyo, I. (2020). Efektivitas pembelajaran menggunakan video zoom cloud meeting pada anak usia dini era pandemi covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 665-675.

Mashfufah, S. R., Rudiyanto, R., & Listiana, A. (2020). persepsi guru taman kanak-kanak (tk) terhadap kemampuan perkembangan kognitif bahasa sebagai aspek penting dalam kesiapan bersekolah anak (school readiness). Edusentris, 6(3), 130-138.

Nooraeni, R. (2017). Implementasi Program Parenting Dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang Tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2).

Nova, D. D. R., & Widiastuti, N. (2019). Pembentukan Karakter Mandiri Anak Melalui Kegiatan Naik Transportasi Umum. Comm-Edu (Community Education Journal), 2(2), 113-118.

Novianti, R., & Garzia, M. (2020). Parental Engagement in Children's Online Learning During COVID-19 Pandemic. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 3(2), 117 – 131.

Nurhayati, E. (2018). Psikologi pendidikan inovatif (Vol. 2). Pustaka Pelajar.

Purbasafir, T. F. (2018). Psikoedukasi untuk meningkatkan parenting self-efficacy pada ibu anak penyandang autisme (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Putriyanti, C. E., & Tina, S. A. (2020). Pemberian Media Audiovisual Terhadap perkembangan Anak. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(10), 1036-1052.

Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi profesionalisme guru pendidikan anak usia dini dalam penyelenggaraan perlindungan anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277.Azwar,S. (2015). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rudianto, D., Putri, N. N., Said, M., Anjani, J. M., Erliyani, F., & Muliawati, T. (2020). Pengaruh Hubungan E-learning Dalam Mata Kuliah MAFIKI di Institut Teknologi Sumatera Menggunakan Metode Wilcoxon. Indonesian Journal of Applied Mathematics, 1(1),

Supriatna, D. (2018). Motivasi Orang Tua Memilih Pondok Pesantren Untuk Anaknya. Intizar, 24(1), 1-18.

Syuhada, A. R., Indria, D. M., & Firmansyah, M. (2020). Pengaruh Psikoedukasi terhadap Pengetahuan, Motivasi dan Perubahan Sikap-Prilaku Penyalahgunaan Narkoba terhadap Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Bio Komplementer Medicine, 7(1).

Winanda, W., Putra, Z. H., Zufriady, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan bantuan media tulang napier terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250 – 260. http://dx.doi.org/10.31258/jta.v3i2.250-260

Yulisetyaningrum, Y. (2019). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 10(1), 221-228.

Zamzami, E. M. (2020). Aplikasi Edutainment Pendukung Pembelajaran Jarak Jauh TK Merujuk Standar Nasional PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 985-995.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jta.v4i2.191-199

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.